Pedagoji

Ezilenlerin Pedagojisi/Paulo Freire


Notlar Tuğba Soylu’ya ait. İlk notlarını gönderiyor ama umarız son olmayacak. 🙂 Teşekkürler Tuğba.

Ayrıntı Yayınları, 5. Basım, 2006, 198 Sayfa, Kitabın Özgün Adı: Pedagogia do Oprimido.

Çevirenler: Dilek Hattatoğlu ve Erol Zeybek.

1921 Brezilya doğumlu olan Paulo Freire eğitim felsefesi ve tarihi alanındaki çalışmaları ile tanınıyor. Freire, Ezilenlerin Pedagojisi’nde ezilen ve dışlanan insanların özgürleşmesi sürecinde alışılmışın dışında önerileri, tecrübeleri ve ‘hayalleri’ olan bir ‘yol haritacı’sı.

Kendilerine özgürlüğün bekçiliğini yakıştırarak, kuşkularına ve endişelerine köklü bir serinkanlılık havası kazandırırlar. Fakat özgürlüğü, statükonun sürdürülmesiyle karıştırırlar.

s. 17

Fanatizmle beslenen sekterlik, her zaman hadım edicidir. Eleştirel bir ruhla beslenen radikalleşme ise daima yaratıcıdır. Sekterlik gizemlileştirir ve böylece de yabancılaştırır; radikalleşme eleştirir ve böylece özgürleştirir.

s. 18

Devrimcilerin sağın sekterliğine karşılık verirken sekterliğe düşerek gericileşmesi hiç de ender değildir.

s. 18

Sağcı sekter için geçmişe bağlanan ‘bugün’, verili ve değişmezdir; solcu sekter için ‘yarın’ önceden kararlaştırılıp ilan edilmiş, kaçınılmazcasına önceden hükmedilmiştir. Bu sağcı da solcu da gericidir, çünkü ikisi de yanlış tarih görüşlerinden yola çıkarak özgürlüğü göz ardı eden eylem biçimleri geliştirirler.

s. 19

Her iki tip sekter de tarihi aynı ölçüde kendi tekeline alır, tarihi halk olmaksızın tamama erdirir; bu da halka karşı olmanın başka bir biçimidir.

s. 19

Sahte yardımseverlik, korku içindekileri, boyun eğdirilmişleri, ‘hayatın reddedilmişleri’ni, titrek ellerle avuç açmak zorunda bırakır. Gerçek yüce gönüllülük bu ellerin –ister bireylere ister halklara ait olsunlar- yardıma giderek daha az gerek duymasını, iş gören ve dünyayı dönüştüren insan elleri hâline gelmesini sağlamaya çalışmaktan geçer.

s. 23

Kim, ezen bir toplumun korkunç anlamını kavramaya, ezilenlerden daha hazırlıklıdır ki?

s. 23

Her kural belirleyiş, bir insanın başka bir insana seçimini dayatması demektir, bu da belirlenen insan bilincini, belirleyeninkiyle uyumlu bir biçime dönüştürür.

s. 25

Ezilenler, aynı anda hem kendileridir hem de bilinçlerini içselleştirmiş oldukları ezenlerdir.

s. 26

Tarihte hiçbir zaman şiddet ezilenlerden kaynaklanmamıştır. Eğer kendileri şiddetin sonucu iseler nasıl şiddetin başlatıcı olabilirler?

s. 33

Gerçek bir hümanist, halkın mücadelesine katılmasına neden olan, halka duyduğu güven ile ayırt edebilir, bu güven olmaksızın halk adına yaptığı binlerce eylemle değil.

s. 38

Ezilenleri, özgürleşme edimine kendi düşünsel katılımları olmaksızın özgürleştirmeye kalkışanlar, onlara yanan bir binadan kurtulması gereken nesneler muamelesi yapmış olur. Bu da onları popülizmin tuzağına düşürmek ve onları manipüle eden kitlelere dönüştürmektir.

s. 44

Bankacı eğitim modelinde bilgi, kendilerini bilen sayanların, yine onlar tarafından hiçbir şey bilemez sayılanlara verdiği bir armağandır. Başkalarını mutlak bilgisiz saymak –baskı ideolojisi için karakteristiktir bu- eğitim ile bilginin araştırma süreçleri olduğunun inkâr edilmesidir. Öğretmen kendisini öğrencilerine, onların zorunlu karşıtı olarak sunar; öğrencilerin cehaletini mutlak sayarak varlığını gerekçelendirir.

s. 46-47

Ezilenlere, tekil vakalar gibi, ‘iyi, örgütlü ve adil’ toplumun genel dış görünüşünden sapan marjinal kişiler muamelesi edilir.

s. 51

Kendisini diğer herkes gibi ölümlü olarak görmeyen birinin, yüzleşme noktasına ulaşabilmek için kat edeceği yol çok uzundur.

s. 68

Demokrasiyi yüceltirken halkı susturmak yüzsüzlüktür; hümanizmden dem vururken insanı hor görmek, bir yalandır.

s. 69

Halkın sahip olduğu özel dünya görüşüne saygı duymayan bir eğitim veya siyasi eylem programından hiç kimse olumlu sonuçlar umamaz. Böylesi bir program kültürel bir istiladan başka bir şey değildir.

s. 73

Önderler, ezilenlere sözüm ona düşünemeyen ve sadece eylem yanılsamasına yetenekli salt aktivistler muamelesi yapamaz; o zaman ezilenler gerçekte manipüle edilmeye devam edeceklerdir ve bu sefer manipüle edenler, manipülasyonun sözde düşmanları olacaktır.

s. 103

Devrimci önderler halk olmaksızın da, halk için düşünemezler, sadece halkla birlikte düşünebilirler. Onlardan farklı olarak egemen seçkinler halk olmaksızın düşünebilirler –ve düşünürler de- ve bu arada halkı daha iyi tanımak, böylece onlar üzerinde daha etkin bir şekilde egemen olmak amacıyla halk hakkında düşünmeden yaşamayı lüks sayarlar. Bu nedenle seçkinler ve kitleler arasındaki sözde diyalog ve iletişim aslında hep, içeriğiyle kitleleri evcilleştirilmesi amaçlanan ‘bildiri’lerin iletilmesidir.

s. 108

İnsanları özgürleştirmedikçe o, devrim değildir. Bu nedenle de iktidarın alınması –ne kadar belirleyici olursa olsun- genel devrim sürecinde sadece bir andır.

s. 113

Halkı bölmek ve kafa karıştırmak için yıkıcılar kendilerine yapıcı der ver gerçek yapıcıları yıkıcı olmakla suçlar.

s. 123

Bir manipülasyon durumunda sol, hemen hemen her zaman ‘kestirme yoldan iktidara gelme’nin çekiciliğine kapılır, bir örgütü oluşturmak için ezilenlerle birleşmenin gereğini unutur ve egemen seçkinlerle gerçeklemesi imkânsız bir ‘diyalog’ girmeye kalkar. Sonunda da bu seçkinler tarafından manipüle edilme noktasına gelir ve ‘gerçekçilik’ denen seçkinci bir oyuna dönüştüğü de ender görülen bir şey değildir.

s. 125

Taktik bakımından, hepimizin bir ayağı sistemin içinde; ve stratejik olarak hepimizin öbür ayağı sistemin dışında. Yani, benim rüyamın ve hedefimin bakış açısından, ben, stratejik olarak öbür ayağımı çekmeye çalışan sistemin dışındayım! Ve öbür ayağımla, elbette ki sistemin içindeyim.

s. 164

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s